Serdecznie witam cię w cyklu artykułów o tym jak osoba o danym stylu komunikuje się w sytuacjach stresujących, trudnych, kryzysowych.
Dzisiejszy bohater to czerwony, osoba pracująca z dużą intuicją, skupiona na zadaniach.
Osoby, które w swojej palecie barw osobowości mają dominujący kolor czerwony są urodzonymi liderami. To ludzie maksymalnie skoncentrowani na wyznaczonym celu – nie ma dla nich rzeczy niemożliwych, by je osiągnąć.
Dlatego osoby o stylu dominującym najlepiej odnajdują się w zwięzłych i rzeczowych rozmowach opartych na konkretnych argumentach. Zamiast rozgrzebywać problem, wolą przejść od razu do poszukiwania rozwiązań.
Warto ponadto pamiętać, że do takich osób najbardziej przemawiające będą tezy oparte na dowodach, a najlepsze pomysły to te, przy których już na wstępie można wykazać korzyści, które pójdą w parze z ich realizacją.
- Co mówi,
- W jaki sposób mówi,
- Jakie myśli krążą jej po głowie.
- Emocje, które towarzyszą
- Obawy jakie towarzyszą osobie z dominującym stylem D (czerwonym)
CO I JAK MÓWI OSOBA CZERWONA:
Osoba dominująca mówi w sposób zdecydowany, konkretny, posłuje się faktami, datami oraz ustaleniami np. ze spotkania. Może być odbierana, jako osoba, które nie przyjmuje słowa sprzeciwu, a na pewno informacji, że się ,,coś nie da zrobić’’
Jak mówi?
- Dynamicznie
- W oparciu o fakty
- Zdecydowanie
- Konkretnie
- Zdecydowanym głosem
Jakie może używać sformułowania:
- Do brzegu
- Do roboty
- Nie mamy czasu do stracenie, bierzcie się do pracy.
- Zróbcie tak, jak ja mówię!
- Przestań gadać, skup się na celu.
- Zdarza jej się powiedzieć nie interesuje mnie co o tym myślisz, wykonać!
- Zaplanowane, wykonać.
- Nie chce słuchać o problemach, przyjdź do mnie jak będziesz już znać rozwiązanie.
JAKIE MYŚLI KRĄŻĄ JEJ PO GŁOWIE.
Osoby o dużym nasyceniem stylu czerwonego mogą mieć tak, że to co pomyślą, bardzo szybko także powiedzą, czy to dobrze, to zapewne zależy od sytuacji. Czasami osobiście uważam to za duża zaletę. Ponieważ dzięki temu można przejść szybko do działania, do celu.
Co jeśli po drugiej stronie mamy wrażliwego odbiorcę, który nie do końca może być gotowy?
Co takiego może chodzić po głowie czerwonego?
- Załatwmy to szybko
- Nie mogę znowu tego słuchać
- 15 wymówka w tym tygodniu, masakra
- Do roboty
- Ma być po mojemu i już
- I tak wyjdzie na moje
- No nie wieże w to co widzę/słyszę
EMOCJE, KTÓRE TOWARZYSZĄ OSOBIE CZERWONEJ.
Osoby czerwone skupione są na zadaniu, czasami bez analizy, czy kogoś to dotknie, czy komuś się to spodoba. Ponieważ nie jest skupiony na relacjach, emocjach, może być odbierany czasami jak ,,czołg’’.
Jakie to niesie za sobą korzyści. Potrafi się odciąć od emocji, w skupieniu dąży do swojego. Szczególnie w sytuacji kiedy od 3 tygodni jesteśmy wszyscy na kwarantannie, wielu w nowych sytuacjach. Czerwony może się dosyć szybko odnaleźć, znajdzie cel, przedefiniuje swoje zadania, sprawdzi kto z nim je realizuje i do dzieła.
Szczególnie kiedy nasz czerwony bohater działa w stresie, widzi przed sobą CEL do wykonania, co wówczas może czuć w środku?
- Adrenalinę
- Pobudzenie
- Przypływ mocy do działania
- Presje czasu
- Wkurzenie/wściekłość
- Niecierpliwość
Obawy jakie towarzyszą osobie z dominującym stylem D (czerwonym)
Osoby czerwone tak jak każdy z innych 4 stylów ma swoje obawy, sęk w tym, że nie po każdym te obawy widać na zewnątrz.
OSOBA CZERWONA MOŻE SIĘ OBAWIAĆ:
- Utraty kontroli nad sytuacją
- Utraty gruntu pod nogami
- Podważenie jej kompetencji
- Utraty ,,twarzy’’
- Utraty wpływu
- Degradacji na niższe stanowisko
- Utraty atrybutów władzy
- Braku poważnego potraktowania
- Że zostaną mu przydzielone do pracy, które w jego ocenia działają zbyt wolno.
Kiedy znasz już zachowania, myśli i emocje, obawy czerwonego bohatera, wierzę, że będzie Ci łatwiej zrozumieć intencję jego/jej zachowań osoby o stylu dominującym, czerwonym.
Każdy z nas jest inny, każdy ma inne potrzeby i motywacje do działania.
W kolejnych artykułach poznasz innych bohaterów oraz wskazówki jak się z nimi efektywnie komunikować.
- Jeśli jesteś trenerem, coachem, doradcą zawodowym, zobacz narzędzie, karty MOC KOLORÓW, które zostało stworzone z myślą o doskonaleniu relacji międzyludzkich.
- Jeśli jesteś przedsiębiorcą, chcesz poznać swój typ wg DISC, skontaktuj się z nami.
Agnieszka Czaplińska- Trener, autor narzędzia Moc Kolorów